Golego.rs na Facebook-u
Naslovna Vodič za kupovinu Sve o spavanju

SVE O SPAVANJU

Spavanje uobičajeno protiče u pet faza (faza 1, 2, 3, 4 i faza REM). Kod normalnog sna ove faze slede jedna drugu, a sve zajedno predstavljaju jedinstven ciklus koji se, sa različnim trajanjem pojedinačnih faza, ponavlja 3 do 5 puta u toku noći.

Faza 1 je tzv. faza lakog sna za koji su karakteristični moždani talasi visoke amplitude, koji povremeno prekidaju alfa talase. U toj fazi se smenjuju stanja budnosti i sna, smanjuje se aktivnost mišića i usporava kretanje očnih jabučica. Kod nekih ljudi se može pojaviti osećaj padanja, koji izaziva iznenadne mišićne trzaje.

U fazi 2, za koju su karakteristični moždani theta talasi, usporavaju se otkucaji srca, snižava se telesna temperatura i smiruju očne jabučice. U fazi 3 se pojavljuju moždani delta talasi, koje povremeno prekidaju naleti nešto bržih talasa. Ti naleti u fazi 4 potpuno nestaju. Faze 3 i 4 se zajedno nazivaju i fazom dubokog sna. U toj fazi nema pomeranja očiju i nema nikakve mišićne aktivnosti. Osobu u dubokom snu je veoma teško probuditi. Ako se to dogodi, ona je, po pravilu, još nekoliko minuta sasvim dezorijentisana i ošamućena.

Nakon dubokog sna nastupa faza REM, faza 5. U ovoj fazi mozak emituje iste talase kao u budnom stanju, zbog čega se san u ovoj fazi naziva i paradoksni san. REM je skraćenica za Rapid Eye Movement – eng. brzo pomeranje očiju, što je jedna od glavnih odn. najprepoznatljivijih karakteristika ove faze sna. Osim toga, dolazi i do povećanja srčane frekvencije, podizanja krvnog pritiska, bržeg, nepravilnog i plićeg disanja, privremene potpune mišićne paralize, nemogućnosti regulisanja telesne temperature, kod muškaraca do erekcije, a kod žena do povećanja klitorisa. U fazi REM sanjamo.

Kod odraslog čoveka faza 2 predstavlja približno 50 % ukupne dužine sna, faza REM od 15 do 20 %, dok ostatak vremena zauzimaju faze 1, 3 i 4. U toku noći se dužina pojedinačne faze REM produžava na račun ostalih faza, a traje od 5 do 30 minuta. Odojčad približno polovinu vremena prespavaju u fazi REM, a nedonoščad čak do 80 %. Faze 3, 4 i REM su homeostatički regulisane, što znači da se manjkovi nadoknađuju na račun faza 1 i 2. Iz ovoga stručnjaci zaključuju, da su faze dubokog sna i REM sna od suštinskog značaja za celokupan proces sna i njegove funkcije.

Tri ključna činioca obezbeđuju miran san u spavaćoj sobi – tišina, tama i odgovarajuća temperatura.

Šum ventilatora, uključen radio ili televizor, odnosno bilo kakav, čak i sasvim neznatan, tih šum narušava san. Pomaže podešavanje radio-aparata na FM i to između dve stanice. Taj šum će eliminisati ostale.

Svetlost ili samo snopovi svetlosti narušavaju san. Preporučljivo je zamračiti sobu. Ako to nije moguće, može pomoći i maska za spavanje.

Idealna temperatura u spavaćoj sobi je 16–18 °C. U pretoploj sobi ili sa previše prekrivača, san će biti narušavan.

SAVETI ZA BOLJI SAN

  • Napravite satnicu spavanja; odlazite na spavanje uvek u isto vreme i budite se u isto vreme.
  • Utvrdite šta vas opušta pre spavanja: kupanje, čitanje knjige, slušanje muzike. Neka Vam to postane ritual.
  • Spavaća soba neka bude raj udobnosti; tamna, tiha, udobna i hladna.
  • Redovno proveravajte da li vam dušek i jastuk obezbeđuju odgovarajuću potporu i udobnost.
  • Dušek menjajte na 5–7 godina, a jastuk svake godine.
  • Televizori, kompjuteri i radni materijali ne spadaju u spavaću sobu. Spavaća soba je namenjena isključivo spavanju i vođenju ljubavi.
  • Sa rekreacijom završite najmanje 2 sata pre spavanja.
  • Ako spavate sa partnerom, dušek mora oboma pružati dovoljno prostora.
  • Pre spavanja izbegavajte nikotin, jer izaziva lagan san.
  • Pre spavanja izbegavajte alkohol i kofein, jer vas drže budnim.
  • Nemojte jesti 2–3 sata pre spavanja.

Najčešće smetnje kod spavanja udvoje i rešenja:

  • Partner šutira u snu i budi vas potreban vam je veći dušek. Idealan dušek za jednu osobu je 30 cm širi od širine osobe u ramenima.
  • Partneru je toplo, a vama hladno idealna temperatura u spavaćoj sobi je 16–18 °C.Mogu pomoći različiti dušeci, oni koji nas greju odnosno hlade, kao i razdvojeni prekrivači različite debljine i sastava.
  • Partnerovo hrkanje vas budi hrkanje može biti ozbiljan zdravstveni problem, zato se posavetujte sa lekarom. Ako se radi o blažoj formi, mogu pomoći zavoji protiv hrkanja, sprejevi, jastuci koji sprečavaju hrkanje. Pre nego što se odlučite za spavanje u odvojenim spavaćim sobama, isprobajte čepove za uši.
  • Partner se prevrće i okreće možda je razlog dušek koji nije dovoljno udoban.
  • Partner želi da vas uspavljuje, a vama je potreban prostor prihvatite kompromis: pre nego što zaspite, privijte se jedno uz drugo, a zatim zaspite svako na svojoj strani.
  • Vaše satnice spavanja se ne poklapaju ako partner zaspi pre vas, a vi nikako ne možete, čitajte uz manju lampu, tako da svetlost ne smeta partneru. Ako se budite pre partnera, pazite da ne osvetlite prostoriju i ne stvarate buku, dok partner spava.
  • Spavaća soba više liči na kancelariju, nego na prostoriju u kojoj se spava. Spavaća soba je namenjena isključivo spavanju i vođenju ljubavi. Televizori, komjuteri i radni materijali ne spadaju u spavaću sobu. Stvorite opuštenu i romantičnu atmosferu.

nazad na vrh Štampaj Pošalji

Content